02.08.2017

Jak robić zdjęcia gwiazdom i nocnemu niebu?


Parę osób chętnie chciało zobaczyć ten poradnik, długo zbierałam wszystkie niezbędne informacje. Postarałam się abyś w sposób zrozumiały dowiedział się jak uchwycić gwiazdy i zrobić niesamowite zdjęcia nocnemu niebu!


Uwielbiam w nocy usiąść na parapecie, otworzyć na oścież okno i popatrzeć w gwiazdy. Potrafię czasami godzinami patrzeć się z podziwem w nocne niebo. Dla mnie to jest chwila relaksu, połączona z błogą ciszą. 
Sierpień to idealna pora na pobawienie się w astrofotografię, bo właśnie wtedy gwiazdy są najbardziej widoczne. Szczególnie warto uwzględnić noc z 12 na 13 sierpnia. Perseidy (tzw. spadające gwiazdy) będzie można zobaczyć nawet gołym okiem, a zdjęcia zrobić telefonem.


Co jest potrzebne do zrobienia takich zdjęć?

Statyw - bez tego ani rusz! Resztę da się obejść, ale jeśli tego nie masz, to niestety zapomnij o takich zdjęciach;

Pełna bateria (plus zapasowa) - nocne ujęcia to dobre pożeracze baterii;

Pilot lub wężyk spustowy ( ewentualnie samowyzwalacz) - czyli gwarancja nieporuszonych zdjęć;

Obiektyw (najlepiej szerokokątny) - ale spokojnie da się bez tego obejść, po prostu nie uchwycimy szerszego obszaru nieba. Jeśli chcecie uchwycić same gwiazdy to przyda się teleobiektyw. Na szczęście da się uchwycić nocne niebo na tym co macie, po prostu efekty będą trochę inne;

Ciepłe ubrania - mimo, że trwają wakacje to w nocy idzie nieźle zmarznąć bez ruchu;

Termos z ciepłym napojem - na rozgrzanie od środka;

Dużo czasu - jedno zdjęcie naświetla się minimum 30 sekund, ale spokojnie jest przecież na to cała noc!


Kwestie praktyczne

Jeśli chcemy fotografować nocne niebo to najlepiej udać się z dala od cywilizacji, gdzie nie będzie tych wszystkich miastowych świateł i zanieczyszczeń. Można jednak zostać w mieście i spróbować ETTR. Nie próbowałam jeszcze tej metody, ale wszystko macie super opisane na spidersweb.pl

Od razu ostrzegam, że musicie znaleźć w aparacie indywidualne ustawienia, tak aby dobrze uchwycić nocne niebo. Postaram się trochę w tą stronę naprowadzić, jednak przyda się eksperymentowanie ze sprzętem.



Ostrość - ustawić na obiektywie ręcznie na nieskończoność (wyłączyć autofocus);

ISO - na różnych forach piszą, że powinno się ustawić ISO jak najwyższe. Zrobiłam tak, jednak u mnie było za dużo szumu i zmniejszyłam wartość do ISO 400;

Przysłona - ustawiamy najmniejszą wartość przysłony (przykładowo 1.8f), jednak może okazać się, że gwiazdy będą zwyczajnie nie wyraźnie, dlatego tutaj możecie trochę pokombinować. Zacząć od najmniejszej wartości i z każdym zdjęciem ją zwiększać;

Czas naświetlania - zależy jaki chcemy efekt uzyskać, jeśli ma być widoczny ruch gwiazd to zaczynamy od czasu 30s i stopniowo z każdym zdjęciem wydłużamy nawet do kilkudziesięciu minut. Jeśli jednak gwiazdy mają zostać nieporuszone to sprawdzi się poniższa zasada:

Zasada 600 - jeśli chcemy mieć gwarancje nieporuszonych gwiazd to dzielimy liczbę 600 przez długość ogniskowej naszego obiektywu. Przykładowo jak robiłam zdjęcia na obiektywie 50mm, to czas naświetlania ustawiłam na 12 sekund. Przy tej zasadzie trzeba wręcz podwyższyć czułość ISO, bo jeśli damy mniej to po prostu nie uchwyci światła gwiazd.




Poniżej przedstawiam jedyne zdjęcie, które było udane po moich eksperymentach. Pech chciał, że pogoda kompletnie mi nie dopisała, ale mam nadzieję, że uda się chociaż wam zrobić takie fotografie (reszta zdjęć pochodzi z banku zdjęć).

czas 576s/ przysłona 8f/ ISO 400


Strony z których korzystałam, aby napisać ten poradnik:



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Proszę nie zaśmiecajcie tego bloga swoimi linkami, czy pytaniami o obserwacje. To nie o to chodzi.

Twórzmy lepszą blogosferę.
:)